Slovenija

Psiholog: Veteran me je spraševal, kaj naj naredi. Še vedno ga straši obraz človeka, ki ga je ubil

Ljubljana, 11. 05. 2015 06.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 11 min
Avtor
Urša Zupan
Komentarji
118

Vojna je uničevalna sila, ki ljudi lomi bolj, kot kaže statistika, pravi vojaški psiholog. Večina te izkušnje odrine v podzavest in se trudi normalno zaživeti. Veterani brazgotine dobro prikrivajo - bodisi zaradi strahu, da bodo označeni kot slabiči, prepričanja, da tega ne more razumeti nihče, ki vojne ni okusil, ali pa zgolj zato, ker to nobenega ne zanima.

Konec vojne še ne pomeni konca zgodbe. Nekatere zgodbe se pravzaprav šele takrat začnejo pisati. Vojna zaznamuje ljudi in jih spremeni, pa naj gre za vojake, taboriščnike ali tiste ljudi, ki se jih grozote sploh niso neposredno dotaknile. Nasilje lahko vpliva na svojce žrtev, celo na terapevte, ki se s to problematiko ukvarjajo, pripoveduje vojaški psiholog in predavatelj v vojaškem šolstvu Gregor Jazbec.

"Tudi mene je zaznamovalo. Prišel sem do spoznanja, da smo lahko veseli, da imamo mir in se lahko zahvalimo vsakemu dnevu posebej, ki je minil brez strahu za lastno življenje, naše domače in dom. Tisti, ki živimo v miru in blaginji sploh ne vemo, kaj imamo. Razburjamo se ob prometnih zamaških in ceni bencina, a imamo nad glavo streho, topel obrok in vse štiri okončine. V vojni je to redka dobrina in marsikdo tega nima že sedaj, v miru," pripoveduje.

Večina ljudi odrine slabe izkušnje v podzavest in se trudi normalno zaživeti.
Večina ljudi odrine slabe izkušnje v podzavest in se trudi normalno zaživeti. FOTO: Thinkstock

Domotožje, shell shock, bojna utrujenost, PTSD … samo lepši izrazi za razcefrane živce

Po Jazbečevih besedah so vojne grozote na ljudeh od nekdaj puščale posledice, a se vojaška medicina z njimi ni resno ukvarjala do prve svetovne vojne. "V bistvu so vedeli, da vojakom na bojišču popuščajo živci - to so poimenovali z različnimi romantičnimi izrazi, kot so domotožje, prav nič pa jih ni zanimalo, kaj se z njimi dogaja po odpustu iz vojske. V obraz jih je treščila realnost prve svetovne vojne. V začetku vojne je odstotek vojakov s psihičnimi motnjami presegel število ranjenih in zdravniki so kar tekmovali, kakšen naziv bi jim dali; vsekakor pa tak, ki bi imel čim manj zveze z dejstvom, da so posledica psihičnega zloma zaradi svinjarij vojne. Ustalil se je izraz shell shock - ta naj bi bil posledica pretresa možganov ob eksplozijah granat. Kasneje so motnjo skrili še za bolj nedolžen evfemizem, bojno utrujenost, kot, da bi šlo za nekakšen slab dan, ki ga je imel vojak potem, ko ga je napol zasula granata. Zdravniki so kruto realnost poznali, le skrivali so jo," dodaja Jazbec.

Post travmatska stresna motnja (PTSD) je psihiatrična diagnoza, ki v sebi združuje celo kopico simptomov. Zanjo je značilno, da je posledica zelo težkega stresnega dogodka - običajno je povezan z nevarnostjo izgube zdravja ali življenja -, da se pojavi z zamikom in da pušča težje posledice. PTSD poznamo že v miru - za njim trpijo žrtve fizičnega, psihičnega ali spolnega nasilja, povečano stopnjo najdemo med policisti, reševalci, gasilci. Seveda ni prav nič čudnega, da se pojavlja tudi v vojnah, bolj presenetljivo je, da se o tej vrsti motnje govori šele zadnje pol stoletja.

Da vojaki trpijo tudi po vojni, so prvi pisali Rusi po drugi svetovni vojni, a informacije so ostale za železno zaveso. Nato so isto odkrili Američani v Vietnamu in iz prvotnega 'vietnamskega sindroma' je psihiatrija razvila diagnozo PTSD. Ta se spreminja in kriteriji se zaostrujejo. Eden pomembnih razlogov je bilo tudi število diagnoz - in posledično odškodnin -, ki so porasle v ameriški vojski na račun PTSD.

Simptomi PTSD-ja so po njegovih besedah različni: od nenadnih izbruhov besa, napadov panike, obdobij prestrašenosti in depresij, do halucinacij in flashbackov. Eni ga dobro skrivajo in se ga da prepoznati zgolj po paničnem izogibanju vsaki situaciji, ki vsaj približno spominja na travmatičen dogodek iz vojne. Spet druge še leta preganja spomin na uboje, mučijo jih v nočnih morah ali jih preganjajo v trenutkih šibkosti. Pri tretjih pa ni dileme - razbijanje vsega, kar jim pride pod roke, ekstremno nasilništvo, halucinacije o vojni in poskusi samomora. Zelo pogosto je, da veterani o tem sploh ne želijo govoriti. Spomine odrinejo v podzavest. Da vseeno ne priplavajo na plan, pa poskrbijo s samouničevanjem, drogami in alkoholom.

Napovedovanje tega, kdo bo zbolel za to motnjo, je zelo nezanesljivo. "Vojak lahko dobro deluje celotno vojno, potem pa ga zlomi po treh mesecih miru. Spet drugi so se lomili v vojni, a kasneje delovali ok. Nekateri so ga prikrivali vse do trenutka smrti. Poznam primer, ko je bivšemu eksekutorju vse bruhnilo na plan šele na smrtni postelji," še pravi Jazbec.

'Vojna je zelo uničevalna sila, ki ljudi lomi bolj, kot kaže statistika'

Gregor Jazbec pravi, da vojno nasilje vpliva tudi na ljudi, ki z njim niso v neposrednem stiku.
Gregor Jazbec pravi, da vojno nasilje vpliva tudi na ljudi, ki z njim niso v neposrednem stiku. FOTO: osebni arhiv

Številke o psihičnih posledicah, ki jih vojaki nosijo, so po njegovih besedah nezanesljive. "Za PTSD med vojaki boste našli podatke od 12 odstotkov, kar najdemo že med težkimi poklici v miru, do 80, 90 odstotkov iz Vietnama. Izraelci so navedli tudi 100 odstotkov, vendar menim, da so imeli v mislih akutne zlome v enotah, ki so bile pregažene v Yom Kippurski vojni, ne zapoznele psihične motnje. Odstotke dodatno zamegljujejo nezanesljivi kriteriji. Včasih štejejo ljudi, ki so jih evakuirali z bojišča, spet drugič tiste, ki so se po vojni priglasili v bolnišnice … Vemo pa, da se ogromno veteranov na vse kriplje izogiba o tem sploh spregovoriti, kaj šele, da bi iskali medicinsko pomoč. Sploh, če so še aktivni člani vojske, ker je takrat psihična motnja skoraj enako kot karierni samomor." Številke so najpogosteje vezane na ameriške vzorce, ker je teh v javnih virih še največ. Tako velja, da je odstotek psihičnih motenj v dobro pripravljenih enotah majhen, 10 do 12-odstoten, v elitnih pa še manjši. V povprečnih enotah, ki so v daljših bojih, se odstotek dvigne na 30 odstotkov, v slabih enotah na 40 ali 50 odstotkov, v izčrpanih enotah pa so odstotki še višji.

"Sam sem se s problematiko psihičnih brazgotin seznanil preko stika s 150 veterani različnih narodnosti. Čeprav je bil moj prvoten cilj, da mi iz prve roke predstavijo, kako vojno doživlja vojak in v njej deluje enota, se je preko razgovorov začela kazati tudi podoba ljudi, ki jih vojna trpinči še sedaj. Edini, ki ni pokazal, da mu je bojevanje prišlo do živega, je bil nek možakar, ki se je boril na ruski fronti. A ko sem ga naslednjič poklical še za en intervju, se je oglasila žena in prosila, da raje ne … ker se je po prvem potem obnašal … tako, čudno. Že res, da so se ob površnem razgovoru običajno omejili na anekdote ali manj travmatične dogodke, a bolj kot je raslo zaupanje, bolj so na plan prihajala močna čustva, od ponosa in prepričanosti, da se je bojevalo za pravo stvar, preko maščevalnosti, jeze, žalosti in spraševanj, čemu je bilo to vse skupaj sploh potrebno, do mučnih spominov in groze, ki jih preveva ob spominih na vojno. Nekaj jih je imelo izrazit PTSD," pravi Jazbec.

Veterani brazgotine dobro prikrivajo, še dodaja. Okolici jih ne razlagajo iz več razlogov - deloma zaradi strahu, da bodo označeni kot slabiči ali nori, deloma zaradi prepričanja, da tega tako ali tako ne more razumeti nihče, ki vojne ni okusil, včasih pa preprosto zato, ker to nobenega ne zanima. "Vojna je zelo uničevalna sila, ki lomi ljudi veliko bolj, kot kaže statistika. In do civilistov, ki možnosti branjenja običajno sploh nimajo, sploh še nismo prišli," dodaja.

Vojske agresivno naravo človeka poznajo in so principe, kako jo izvleči na plan, razvile že pred tisočletji. To počno z drilom, igranjem na občutja lojalnosti in dolžnosti do domovine, s podpihovanjem ksenofobije, nacionalizma in lika vojaka kot bojnega stroja, ter, nenazadnje, z drakonskimi kaznimi, če ne deluje nič od prej naštetega, pravi Jazbec.
Vojske agresivno naravo človeka poznajo in so principe, kako jo izvleči na plan, razvile že pred tisočletji. To počno z drilom, igranjem na občutja lojalnosti in dolžnosti do domovine, s podpihovanjem ksenofobije, nacionalizma in lika vojaka kot bojnega stroja, ter, nenazadnje, z drakonskimi kaznimi, če ne deluje nič od prej naštetega, pravi Jazbec. FOTO: Thinkstock

'Taboriščniku je odvzeto vse, je zgolj številka'

Za razliko od vojakov so taboriščniki ob nasilju še bolj nemočni in pogosto tarče pravega sadizma, pojasnjuje Jazbec. "Taborišča so sicer različna in celo znotraj zloglasnih so obstajali različno strogi režimi. Seveda so jo daleč najslabše odnesli tisti, ki so prišli pod najtežje režime in v roke pošastnih umov, ki jim pri izživljanju ni bil tuj noben prijem. V takšnih pogojih je človeku odvzeto vse. Je številka, izročena na milost in nemilost pazniku, ki grobo kaznuje vsako napako. Eden od bivših taboriščnikov se je izrazil, da na koncu šteje samo še lastno preživetje in da je bil vesel, če je bil zvečer sploh še živ, in če je zjutraj lahko pomigal s prsti; kajti to je pomenilo, da je lahko šel na delo in si tako kupil še en dan življenja."

A Jazbec opozarja, da se ne smemo omejiti samo na prislovične nemške lagerje in SS paznike. S takšnim nasiljem so se srečevali tudi zajeti vojaki med zasliševanji in podobna taborišča so poznali - in še poznajo - tudi drugje po svetu. Nemci niso nobena izjema.

Medicina po njegovih besedah pozna cel kup posledic, ki jih nosijo preživeli - od kroničnih poškodb možganov z motnjami spomina, pozornosti ali mišljenja, preko stalne prestrašenosti, depresij, zlorabe alkohola ali drog, izgube spolnega nagona, do težkih psihičnih bolezni, psihoz. PTSD je med njimi še kako prisoten. "Podobno kot pri vojakih se tudi tu pojavlja krčevito izogibanje vsaki situaciji ali misli, ki bi ga spomnila na preživeto. Poučen primer je Slovenec, ki je preživel Dachau, in se vrnil kot fizični in psihični invalid. O vojni ali taborišču ni želel niti slišati, stvari so mu privrele na plan že, če je bil na televiziji film s podobno tematiko. Smrt ga ni več prizadela, jo je videl preveč. Kadar koli je prišel v sobo, polno ljudi, je vedno sedel tako, da je imel hrbet zaščiten s steno. Nočne more, podzavesten strah in otopelost so ga spremljali do starosti. To je težko življenje," še pravi psiholog.

Večina izkušnje odrine v podzavest in se trudi normalno zaživeti

Pogoji in principi zdravljenja so pri taboriščnikih podobni kot pri vojakih. In imajo iste težave – zavore, da travmo sploh priznajo in da si upajo poiskati pomoč. Zgodba je zelo podobna tudi pri trpinčenih otrocih in ženskah, žrtvah nasilja in posilstev. Večina ljudi, ki je prestala nekaj tako hudega, izkušnje odrine v podzavest in se trudi normalno zaživeti. Kdor ima srečo, da mu ob strani stojijo ljudje, ki ga imajo radi, ima možnost dobiti službo in si ponovno graditi življenje, jo običajno odnese brez posledic. "A kaj, ko ljudje pridejo tudi v prazna stanovanja - če jih sploh še imajo - , ali pa med ljudi, ki njihove izkušnje sploh ne razumejo, Zveze propadajo, služb ne dobijo, preko njihovih hrbtov uspevajo vojni skrivači, hujskači in dobičkarji … in res ni čudnega, če se spustijo v droge, alkohol ali nadse dvignejo roko," pravi Jazbec.

V taborišču je človeku odvzeto vse. Je številka, izročena na milost in nemilost pazniku, ki grobo kaznuje vsako napako.
V taborišču je človeku odvzeto vse. Je številka, izročena na milost in nemilost pazniku, ki grobo kaznuje vsako napako. FOTO: Thinkstock

Posebna zgodba so po njegovih besedah tisti, ki so iz vojne prišli kot prekaljeni morilci, polni sovraštva. Ti se v družbo zelo težko vključijo in si tega pravzaprav niti ne želijo. Če bi bilo po njihovo, bi vojna trajala tako dolgo, dokler ne bi iztrebljen še zadnji primerek nasprotnika. To sovraštvo lahko vlečejo še leta, v navalu besa ubijajo družine ali pa zbežijo v naslednjo vojno.

Za tiste, ki so zmožni prilagoditve, je najbrž bolje, da o tem ne razmišljajo veliko. Vlečenje travm na dan samo odpira boleče rane, ki jih človek želi zaceliti. Res pa je, da se včasih lahko še tako trudi, pa jih psiha odpira in čisti kar sama - primer je pojavljanje kritičnih dogodkov v nočnih morah. Pri veteranih, ki potrebujejo strokovno pomoč, pa je odpiranje žal nujno, vendar je potrebna previdnost, veliko empatije in znanja. "Zdravljenje PTSD-ja je težko, zahteva čas in veteran mora z njim začeti čim hitreje. Dlje kot čaka, večja je verjetnost, da se mu bo vzorec nepovratno utrdil. Spominjam se veterana, ki me je spraševal, kaj naj naredi … Po toliko letih od vojne ga še vedno straši obraz človeka, ki ga je ubil. To so tragične zgodbe in pogosto brez srečnega zaključka," še dodaja.

Kako pomagati?

Če ste nekomu, ki po vojni nosi travme, svojec ali partner, mu lahko pomagate predvsem z razumevanjem njegovih težav in napotitvijo na zdravljenje, če gre zadeva čez rob, svetuje Jazbec. "Vendar razumevanje ne pomeni popuščanja. Vojaki so lahko zelo nasilni in pekel, ki so ga preživeli sami, tako ustvarjajo še družini. Kaj družini dela nasilje in alkoholizem, mi ni treba posebej razlagati. Tu ni prostora za empatijo. Včasih so veterani osebnostno spremenjeni do te mere, da sploh niso več isti ljudje. Takrat je PTSD prešel v trajno osebnostno motnjo. Sprememba je ireverzibilna. Poznam primere, ko so domači povedali, da se je človek vrnil iz vojne čisto spremenjen. Niti enkrat ga nismo več videli, da bi se zasmejal, so povedali svojci enega."

Med nami živijo ljudje, ki vsakodnevno nosijo težo vojn, nasilja, zaničevanja, izgub in revščine. Ne glejmo stran, kajti danes oni, jutri mogoče vi. In ne podpihujmo nobenega sovraštva in delitev, ker ju je svet, prežet s psihozo strahu in vojnega hujskaštva, dovolj poln tudi brez našega prispevka. Gregor Jazbec

Zdravljenje v bolnišnicah ima različne oblike. Najbolj preprosta je z zdravili, a ima omejen doseg, kajti simptome zgolj prekriva, ne pa odpravlja. V pomoč so tudi terapevtske skupine, kjer se lahko srečujejo in drug drugega podpirajo ljudje s podobnimi izkušnjami. Vendar imajo tudi te skupine svoje pomanjkljivosti. Če človek takšne oblike podpore ne želi, mu je običajno v večje breme in stres, kot pa v pomoč. To vlogo imajo včasih že druženja med veterani, čeprav običajno pravijo, da so na začetku še bili pripravljeni deliti težke dogodke, pozneje pa čedalje manj. "Ni imelo smisla, da vedno znova odpiramo iste stvari", se je izrazil eden od njih.

Zelo pomemben je tudi terapevt. "Videl sem takšne, ki so do vojakov s PTSD pristopali kot do številk, brez razumevanja, brez časa, ki je potreben, da se veteran odpre; šlo je za iskanje diagnoze in napotitev do naslednjega specialista. Tu so možnosti ozdravitve majhne, sploh ker veteran takšen odnos vrača ali pa se ob takšnih ljudeh počuti še bolj izgubljenega. Konec koncev so tako z njim delali že v vojski. In videl sem tudi terapevte, ki jih je delo s takšnimi vojaki lomilo. Neka tuja psihologinja, ki je delala z njimi, mi je v solzah razlagala, da jih mora skrpati ravno toliko, da so spet pripravljeni za odhod na bojišče. Takrat, to je bilo še pred leti, sem bil bolj neobčutljiv in ji solil pamet, da je takšno pač delo vojaškega psihologa. Danes, ko imam njihove obraze pred očmi tudi sam, njeno dilemo veliko bolje razumem," zaključuje naš psiholog.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (118)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Mejduš
17. 05. 2015 07.30
+0
Odvisno kako gaje pokončal,če je takšnega ki ni nč slabega misnil in ni imel nobenega orožja,ali da je kakšno žensko posilil in jo pokončan,to so takšne stvari ki kasneje za njim pride,če je na bojovišču da se napadajo sej ne vedo glih kateri ga je pokončal pač se je branil.
Nauders
12. 05. 2015 12.11
+11
na kratko povedano; vojna je nate* za neumne neizobražene ljudi, ki brezglavo gredo nastavljat svojo glavo za politike kravatarje ki se vozijo v A8 ali diktatorje ki se kopajo v zlatu ali namišljene bogove
Timy15
12. 05. 2015 11.36
+2
To,da vojnega veterana še vedno straši obraz človeka,ki ga je ubil pomeni,da veteran ima vest.Na žalost pa je v vojni tako,da večkkrat brez streljanja ne gre,kar pa povzroča vsem samo trpljenje in žalost.
Martuljek
12. 05. 2015 09.45
+2
Odličen članek, vreden premisleka in ukrepanja. Tudi če članek Turnšek prebere, mu ne bo koristilo. Je preveč zaslepljen z "vrednotami ZZB", da bi vsebino članka vsaj delno dojel. Škoda! Dezerter JLA sedaj z ZZB zdravi svoj PTSD, žal hudo neuspešno.
deratizacija
12. 05. 2015 07.51
+0
Padli vojaki nimajo teh težav. V boju ni časa za filozofiranje in sentimentalizem, sicer si zelo hitro izločen.
Bruhalnica24
12. 05. 2015 07.07
-10
Ja kaka vojska pa je to, ki ne more pobijat civilistov....
abigail
12. 05. 2015 00.04
+15
Zelo dober članek. Prebrala sem ga že popoldne, ko sem se naspala po nočni službi. Potem sem se odpeljala do trgovine po malo sadja in zelenjave. V križišču sem čakala, da nasproti vozeče ustavi rdeča luč in bi lahko zavila levo proti Intersparu na Viču. Rumena za zavijanje na levo se še ni prižgala, vozila so se mi še s precejšnjo hitrostjo bližala in sem za par sekund še raje previdno počakala, da ne bi prišlo do trka, če bi tisti, ki so zavijali desno, še izsilili že skoraj rdeč semafor, kar se pogosto dogaja. Prekršek? No, tako je mislil za mano vozeči mladenič v črnem kot ladja dolgem avtu, ki se je dobesedno obesil na trobljo. Za trenutek sem pomislila, da bi prižgala vse štiri, stopila iz avta s trikotnikom, mu navila ušesa in ga vprašala, če se je umiril, potem pa sem ob rumeni luči raje takoj odpeljala iz križišča, čeprav je še vedno trobil kot pobesnel. Vozil je za mano in ker je bila pač gužva, me tudi prehiteti ni mogel, če pa bi lahko, bi gladko peljal čezme. Ob vsej agresivnosti šoferjev v brezvojnem času, ki niti ne vozijo s svojim (poštenim) delom zasluženih vozil, me prime čista groza ob misli, da takšni prepotentneži dobijo v roke orožje.Sicer pa, dragi mladenič, je še vedno vprašanje, kdo od naju bi preživel dlje: ti, s svojo brezglavo nestrpnostjo ali jaz, ki sem se s sposobnostjo predvidevanja uspela rešiti že marsikaterega trka. No, pa da ne bi mislili, da je agresiven in stresen način življenja izum samo našega časa in naše kulture. Vojne so pač del vse človeške zgodovine in agresija obstaja tudi v človeku, ki po naših predstavah živi v najbolj mirnem okolju sredi rodovitne džungle in mora ob lakoti samo znati utrgati sadež iz drevesa in ves božji dan lahko prebije v viseči mreži med drevesoma. Brala sem neko knjigo o življenju raziskovalcev jezikov - lingvistov - med ljudstvi v džunglah Nove Gvineje. Nobenega stresa? Ja, dokler se poglavar in plemenski vrač ne spomnita, da je pleme ogroženo in razžaljeno s strani sosednjega plemena in duhovi prednikov zahtevajo maščevanje. Začnejo se vojaške priprave in ko sta si plemeni stali drug drugemu nasproti v polni bojni opravi, je še vedno trajalo živce parajoče tuljenje, hrup bobnov in še drugih nenavadnih zvokov, ki ni skrbel samo za ustrahovanje nasprotnika, pač pa tudi za določeno stopnjo otopelosti čuta strahu pred smrtjo, ki je še preprečeval takojšen spopad. Tudi uporaba halucinogenih rastlin v ta namen jim seveda ni tuja, še vedno pa je bistven del tega drila prav hrup. Torej - uporabljajte previdneje in v prave namene vsaj troblje v avtu, hrupa za jačanje agresivnosti je itak v našem okolju že več kot preveč.
exdetektiv
12. 05. 2015 07.33
+5
Lepo napisano v realni metaforični obliki, če prav razumem. Človek je lahko konstruktivno pozitivno bitje a prav tako žal popolna negacija tega. Tako pač je in zgodovina...sedanjost to dejansko tudi potrjujeta. Pleme, bojni rituali, halucinogene rastline ...družba...rač.igrice internet...substance avtomobili..motorji in troblje :-))) pa lepo pozdravljena zelena Ljublanja BBBBRURUUUMMMM...PIIIIIIPPPPPP....PIIIIPPPPP
balon200
12. 05. 2015 08.58
Tud sam omenim to knjigo ob debatah o vojni in miru. O človeški vojni naravi. Prebral sem jo kakšnih 5 ali več let nazaj. Ne morem se spomniti kako je naslov.
jung
11. 05. 2015 22.47
-7
Bodimo pošteni.Ta tema ne sodi sem.
abigail
12. 05. 2015 00.05
+6
A da ne? Še enkrat premisli bolj pošteno.
PonosenKomunist
11. 05. 2015 20.37
-10
Se mi zdi da vojne delajo le desničarji in njihov nacional socializem. Mir je zakon.
Bibosan
12. 05. 2015 18.35
+1
Bendit
11. 05. 2015 20.31
+2
Za PTSD dokazano pomaga marijuana, glej Weed 3 na CNN od Sanjay Gupta.
pe?navodo
12. 05. 2015 06.24
+4
Sigurno, pa koka tudi, da o alkoholu ne govorimo. Pomagajo tudi psiho farmacevstski zvarki ki imajo podoben učinek kot Ganđa
odpisan2x
11. 05. 2015 20.23
+18
vojno zakuhajo kao politiki.rajo enostavno mobilizizajo pa naj se bori.politiki se med vojno poskrijejo ,ko je pa konec prilezejo iz lukenj in z davki in zakoni terorizirajo tiste ki so jih osvobodili.
Apostol1
11. 05. 2015 18.41
+11
Prave krivce za vojno nikoli ne peče vest pa tudi nikoli niso kaznovani,sicer pa najbolj drži rimski pregovor da tisti ki prime meč tudi umre od meča
scipio
11. 05. 2015 18.27
+8
v vojni hudič odnese poleg šale tudi vse drugo. tudi tistim, ki zaradi vojne skujejo dobiček. če ne njim, pa njihovim otrokom. in četudi zmagovalci zavojujejo poražence,sami postanejo poraženci že v naslednji vojni...in to teče že od prazgodovine, preko starega Rima, džingiskana, tridesetletne voje, ameriške državljanske, ruske, španske državljanske, vietnamske, in še stotih drugih, vse do WWI in WWII, korejske, pa do zadnjih balkanskih vojn, vključno s slovensko, vse do danes te potekajoče ukrajinske tj še ene slovanske bratomorne. padajo kraljestva, dinastije, ječijo kontinenti, izginjajo plemena in ljudstva, trpijo stotine milijonov posameznikov kot sva ti in jaz. zato ne sprašuj, komu v katerikoli vojni zvoni...zvoni tebi in nama obema in nam vsem.... (p.po E. H.). Zato razmišljaj globalno in deluj lokalno: za mir med državami, ter za razumevanje in strpnost med narodi.
kmg
11. 05. 2015 17.20
+6
Povsem enostavno...človeška duša je neumrljiva, duhovi žrtev se vračajo in želijo povračilo za odvzem življenja..energije, za kar so jih prikrajšali, vendar je prepozno, saj so morilci svojo dušo prodali hudiču
Balki30
11. 05. 2015 17.06
+4
Ja...to je problem pr komunistih vrjetn....ko so jih tolk pobil.....da majo nočne more....pa to.
unclub
11. 05. 2015 21.16
-1
Sputnik
11. 05. 2015 16.42
-7
če ubiješ unega ki je moril si mogoče lahko pomagaš
kantor
11. 05. 2015 16.28
+13
Vojne se ne bojujejo le z orožjem,ampak tudi z besedami. Naj vaše spodbujajo mir namesto sovraštva. Lepo ste napisali. Zdaj pa to pošljite Titu Turnšku.
Diškor
11. 05. 2015 15.25
+14
PO NAPISANEM, RABI VSAK PREŽIVET PARTIZAN, PSIHOTERAPEVTA, POSEBEJ ŠE OZNOVCI IN KNOJEVCI.
wolfterier
11. 05. 2015 15.28
+6
Nekateri pa blefirajo neke sindrome in težave za bolniško,penzijo...
Apostol1
11. 05. 2015 18.35
-4
Jimi1
11. 05. 2015 13.40
+22
Kot vnuk enega , ki bi se lahko poistovetil z zgornjimi opisi sem nehote vstopil v kožo njegovega psihoterapevta... V vojni je bil od 1936 do 45, po tem pa še delo policista do upokojitve.... V glavnem ves čas delo z razstrelivom, orožjem, trupli, ranjenci in poškodovanimi,zapoznelimi ubojnimi sredstvi,bombardami... Kaj bi rekel, zanj je vojna naprej trajala tudi v miru, in kar sem ga poznal ni bil sposoben nad nobenega niti dvigniti glasu več, kaj šele ga udariti.... Ob vsaki stresni situaciji, pa cigareta, alkohol in tresenje rok. Zanimivo leta 91, po napadu JLA je bil pa takoj pripravljen, da jih nekaj "s seboj odpelje". K sreči smo ga domači ustavili predno bi njegove "veščine" še mladci iz JLA "spoznali"... Praktično gledano človek z katerim je bilo lepo živeti, a hkrati konzervirana tempirana bomba za vsakogar katerega bi ocenil kot sovražnika družine in naroda... No sosed, kot rdeči likvidator bi pa po vojni okoli 65 leta kmalu svojo družino postrelil, pa ga je pri dejanju k sreči "naš ustavil"... Zanj so od takrat dalje veljala pravila in zdravljenje kot so ga deležni norci... Očitne izkušnje, kakor izgleda.... Oba imata šele sedaj, v zemlji svoj mir...vsaj upam.
pe?navodo
11. 05. 2015 13.58
-4
Kolikor vem dvomim. To ne pomeni da sta v peklu, duša ne umre. Lahko da sta v vicah ker duša obremenjena ne more it k Bogu. Nedolgo nazaj sem bil v Sveteh Duhu prvič vicah, tam sem se celo pogovarjal s svojim starim očetom, pa ni nikogar ubil , ni bil vojak , zelo miren in dober, ampak ni pa živel z Jezusom. Videl sem kako se očiščuje v vicah. To pišem zato ker mislim da bi mu zelo pomagalo če bi dal za mašo za njega ali oba. Mi smo duhovna bitja , telo gre v prah, duša pa ni iz praha. Maša ni nekaj za RKC , ampak je daritev Bogu Očetu Njegovega sina Maziljenca Jezusa.
Kolani
11. 05. 2015 14.03
+8
starprofi, tudi ti kdaj obišči kakšnega terapevta. Dobronamerna kritika.
pe?navodo
11. 05. 2015 14.07
-6
Vedno obiščem Jezusa, komaj čakam - NAJBOLŠI TERAPEVT - PRIPOROČAM
kantor
11. 05. 2015 15.09
+8
he,he,jezusa. Mater ti si pa duhovit. In tebe plačajo,da serješ tle po forumu.
Kolani
11. 05. 2015 13.29
+45
Vojna je stanje, kjer starci pošiljajo v boj mlade moške, da branijo njihovo premoženje.
kantor
11. 05. 2015 15.11
+3
To si nekje prebral. Tit Turnšek je starec,pa bi se še zmeraj bojeval. Zato,da bi ohranil svoje premoženje. Junak par excellance.
wolfterier
11. 05. 2015 15.31
+9
Starejši so,bolj so pohlepni in lažnivi...